Saturday, 2 March 2013

GEAR 4: kItA??


Just one person yang buat saya kagum..
Si lejen yang membuatkan aku sebak... 
Seorang tokoh yang mampu membuatkan diriku sentiasa bermuhasabah
Seorang buta yang membuatkan hatiku tertawan..
Seorang yang ZERO di mata tetapi HERO di hati!!

...................................................................................................................................................................

Nah, dialah Abdullah Ibnu Maktum..
Seorang yang pada mulanya tidak dikenali,
Yang ingin menyucikan diri,
Sedang masyarakat ketika itu lupa diri,
Tapi dia, sedar diri lantas mencari-cari petunjuk Illahi..

Allah memandang kesungguhan hambaNya..
Lantas syahadatul haq menjadi lafaz cinta antara dirinya dan Dia..
sungguh indah..
sungguh syahdu...
apabila IMAN bertamu di hati..
ISLAM teserlah pada diri..
IKHSAN pelengkap amalnya kerana Illahi...
Masalah buta?? Tidak tergugat sama sekali!!
kerana islam, dakwah secara terang-terangan di siang hari!!
ALLAH~~

meskipun Al-quran tidak dapat dilihat,
tetapi "melekat" dihati.
pada mulanya cuma seorang mua'zzin dikala subuh,
 melaungkan azan, mengajak ummah-HERO
Kita?? hmm buat tak endah-ZERO
dia syahid dalam keadaan panji di tangannya terpacak-HERO sekali lagi
Kita?? hanya tinggal impian yang sudah lama DILUPAKAN!!- ZERO lagi...huh(mengeluh berat)


baca Al-quran; Gentar tak Gentar!!??
  

Itulah Ibnu Ummi Maktu yang sedar akan kesilapan masyarakat arab musyrikin Mekah walaupun dia buta. Kita harus sedar,masalah umat memang tanggungjawab kita, maka kita kenalah bersiap sedia dalam mengahadapi mereka..Pernah suatu ketika hati saya di"bakar" di"ratah" oleh seseorang alien komander sehinggakan diri ni mula merasakan "aku ni takde hati ke?asal macam menghilang je? Isk isk isk"...ok cukup sampai part tu...ape katanya??(baca dengan penuh emosi, biar terkesan dan berparut hati tu...) katanya:

 " Wahai alien-alien(kod morse planet namekh).. antum lihat tak manusia di bumi sekarang ni? penjajahan kawasan kita masih jauh... kita kena bergerak laju akhi..." pujuk si komander...

"....."- (heartless), relaks je aku....

"antum tau tak, ade alien(ok ni dah dahsyat sangat) lain pada mulanya baca satu juz tablet(Al-quran,kasi dramatik sikit) sehari, tetapi apabila dia telah menjadi penjajah manusia di kawasannya, dia membaca dua juz akhi!! Dua juz dalam tablet tu!! Apabila ditanya mengapa sedemikian maka jawapannya sangat mudah "kerana berhadapan dengan manusialah ibadahku(sebagai pelindung) meningkat". Itu yang ditekankan" ringtone suaranya semakin meningkat tanpa lari pitching pun...

"...."(mengira dengan hati but still heartless), aku hanya mampu "listen(mendengar)"...

"Antum kenal Abdullah ibnu Maktumkan? Seorang yang buta tapi pengorbanannya cukup besar. Buta mata tapi Al-quran sentiasa dicari. Kita ni surat khabar berhelai-helai(amboi penjodoh bilangan..pedulikan) baca dengan berita yang banyak mengarut daripada benar, novel berjilid-jilid diselak tanpa berkelip, video yang berejam-jam tak lepas walaupun sesaat termasuk iklan-iklannya."(berdentum, tepat pancaran kamehameha ke hati) panas dan memanaskan..

"......"(ok, terasa hati ini diratah, secebis demi secebis)Panas!! tertunduk diam dan diam..Nak nanges pun ada, hanya mampu diam.. diam sediam-diamnya..I'm HOT!!Eh?

 Itulah antara tali pari yang melibas-libas sampai berbirat hatiku ini, pada mulanya terasa luka yang sangat dalam...bila dah lama kurang terasa tetapi bila sentuh parut luka tersebut...KREEEEKKK,  koyak besar beb...membuak-buak darahnya(pengsan).. Help me... I'm bleeding!!(Maaf, iklan sebentar)



Maka pelajarilah ilmu daripada Al-quran dan hadith sebagaimana sabda Rasulullah(Allahumma solli a'la Muhammad) dalam mafhumnya baginda berpesan:

"Aku tinggalkan dua perkara kepadamu. Jika kamu berpegang kepada kedua perkara ini nescaya kamu tidak akan sesat. Al-quran dan Sunnahku"

Belajar serta mengajar... Itu kitaran Ilmu>.<


Ya, hidup sentiasa belajar. Ilmu wajib dituntut dan atas sebab itulah kita masih lagi digelar pelajar sampai akhir hayat.. Bak kata bijak pandai: "Quietly brilliant is doing great things in a humble way,with the belief that the best things in life can only be experienced, not explained". Senang citer, belajar dari pengalaman itu yang terbaik... Setiap hari, tadabbur satu muka Al-quran pun sudah memadai..~FASTABIQUL KHAIRAT~

Wallahua'lam

 p/s:Nak bisik ni...Dah tadabbur(memahami) tablet(al-quran)?? jom kita menge"tab" ^^, just slide to unlock..yes slide the page...hehehe..





Tuesday, 19 February 2013

GEAR 3: RaMuAn TarBiYah, JOM MASAK^^


 Baiklah hari ini, kita akan mula memasak ye... menu kita pada hari ini adalah "UKHUWWAH".. jadi jangan sekadar baca sahaja pak cik mak cik sekalian... take a note and try to do it in your life.. OK kita mulakan ye... BISMILLAH..

Ayuh persiapkan dirimu, pakai apron  bersama topinya ya^^


BAHAN-BAHAN:
1. Secebis rasa ikhlas kerana Allah(secebis pun cukup, lebih lagi bagus)
2. Seceduk ilmu yang bermanfaat.
3. Sekilo hati yang sarat dengan kasih sayang.
4. Sebuku Al-Quran sebagai makanan asas.
5. Sekujur badan manusia yang hidup!!(ketawa jahat)

 CARA-CARANYA(hehehe, ade bran nak masak manusia??)

1. Ikhlaskan hati biarpun sedikit kerana itu akan dikira di akhirat kelak, adilkan ALLAH?? hehehe

2. Panaskan badan manusia dalam kawah, kasi lembut dagingnya.(biar dia terbiasa dengan hubungan yang dibina ini)

3. Gunakan seceduk ilmu tadi untuk mengurangkan "keliatan" daging manusia(cuba semampu yang boleh berkongsi serta mengurangkan beban hidupnya sekadar yang termampu.)

4. Goreng hati yang sarat dengan kasih sayang tadi supaya kita dapat ekstrak kasih sayang itu sebagai "penaik" baunya yakni sayangi  mereka kerana itu merupakan senjata kuasa yang mampu mengubah dunia!! kerana kita boleh menyayangi tanpa memimpin tetapi kita tidak boleh memimpin tanpa menyayangi. So, because of Allah I love you^^(BERDENTUM!!). Trust me, you can feel the POWWER of LOVE..hehehe

5.  Final touch, hidangan dah siap jadi hiasinya dengan potongan ayat Al-Quran tadi agar kecantikan makanan itu teserlah.Maksudnya sentiasa merujuk kepada sebuku Al-Quran itu sebagai penyelesai masalah setiap masalah yang kita hadapi kerana majoriti daripada kitab itu lebih kepada cerita dan sirah dahulu. Memang menarik, tertarik dan terbaik... HaIbaT!!

Alat-alat istimewa saya^^ ...ANDA??

Jadi nak memasak ni ade langkah keselamatannye juga, kadang kala kita terkena minyak panas, api terlalu kuat menyebabkan "masakan"(tarbiyah) hangus, seperti guna sudip yang pendek sehinggakan melecur tangan ,biar terlalu lama sehinggakan hitam masakan tu tetapi yakinlah seorang tukang masak(pendakwah) yang terkenal dahulunya adalah seorang yang gagal. Mengapa? kerana dari kegagalan itulah dia perbaiki dan terus perbaiki skills yang ade serta menambah  baik ramuan yang sedia ada.

Maka yang paling penting dalam tarbiyah ini adalah menajamkan skills yang ade dengan solat. Firman-Nya dalam Al-Isra',(17:78-81)


"Dirikanlah olehmu sembahyang ketika gelincir matahari hingga waktu gelap malam, dan (dirikanlah) sembahyang subuh sesungguhnya sembahyang subuh itu adalah disaksikan (keistimewaannya)."

"Dan bangunlah pada sebahagian dari waktu malam serta kerjakanlah salat tahajjud  padanya, sebagai sembahyang tambahan bagimu; semoga Tuhanmu membangkit dan menempatkanmu pada hari akhirat di tempat yang terpuji."
                                    
"Dan pohonkanlah (wahai Muhammad, dengan berdoa): "Wahai Tuhanku! Masukkanlah aku ke dalam urusan agamaku dengan kemasukan yang benar lagi mulia, serta keluarkanlah daku daripadanya dengan cara keluar yang benar lagi mulia; dan berikanlah kepadaku dari sisiMu hujah keterangan serta kekuasaan yang menolongku","

"Dan katakanlah:" Telah datang kebenaran (Islam), dan hilang lenyaplah perkara yang salah (kufur dan syirik); sesungguhnya yang batil itu sememangnya satu perkara yang tetap lenyap"."


Inilah rahsia kejayaan seorang chef(pendakwah) yang mahir... Hanya dengan SOLAT!! Ya, dengan skill(solat) yang ada ini, seorang yang gagal pasti dan PASTI berjaya sekiranya dia bersabar dan berterusan dalam melaksanakannya.
Bersungguhlah di dalam solat, kerana itu yang  terBAIK!!

Jangan difikirkan halangan dalam dakwah kerana itu yang melambatkan kita dalam medan dakwah ini. Apa lagi? pergi masak cepat-cepat... jangan berasap dapur sudah^^..


saya dah siap...hehehe, nak rasa??


Wallahua'lam

(Sniff Sniff)...  DO YOU SMELL WHAT THE ROCK IS COOKING?? EH??  Dah hangit dah tu oii!!



Tuesday, 29 January 2013

GEAR 2: DAI’E aMoEbA!!?? EUWW..

AMIBE


                                                
 Ya, da’ie amoeba… begitulah seorang da’ie disifatkan seperti amoeba yang kelihatan lembut serta bentuknya yang menjijikkan. Maka ingin sekali saya suka kongsikan serba sedikit tentang protozoa yang “menjijikkan” ini kepada semua…… maka bermulalah kisah….(shuuuu~~)

KETURUNAN AMOEBA(ok ingat salasilah benda ni…masuk kuiz ye, kuiz kehidupan>.<)
Asal usul amoeba ini diambil sempena nama Amibe(Greek God Proteus), nama tuhan yang mampu berubah bentuk mengikut keadaan. Disebabkan itu amoeba digelar “SHAPE SHIFTER”(pengubah bentuk) Interesting  bukan^^?? Secara terperinci lagi bendalah ini merupakan ciptaan tuhan yang nampak biasa-biasa sahaja, tetapi struktur badannya yang mempunyai pelbagai fungsi yang unik. Nak tahu lebih lanjut?? KLIK SINUN>>>MuCus

{ANTARA DA’IE, DAKWAH, TARBIYYAH DAN AMOEBA??}
 (APA YANG AKU DAPAT??...-__-‘) Baiklah rakan seperjuangan saya sekalian. Kalian harus sedar itulah(amoeba) mencerminkan realiti masyarakat Islam seperti kita yang bergelar DA’IE( CAPS LOCK HABISS) di mana agama Islam itu menjadi suatu agama yang asing dalam kehidupan saya,aku,kau,dia,mereka dan kita. Maka benarlah sebagaimana hadis Rasulullah(Allahumma solli ‘Ala Muhammad) dalam sabda baginda:
” Islam itu datang sebagai berdagang dan kembali dalam keadaan berdagang.”

Akan tetapi, seorang pendakwah perlu mengambil pengajaran daripada ciptaan Ilahi ini(amoeba). Walaupun lembut macam “jelly”, kita lihat bagaimana makhluk ini menghampiri sasarannya dengan “step by step”. Di sini kita dapat lihat apakah method yang sesuai kita lakukan sepertimana amoeba ini boleh buat:
1)Amoeba:
Mai Singgah^^
Mula-mula sekali, langkah meng “approach” pun bermula. Secara perlahan ia menghampiri selari dengan pergerakannya yang tidak terburu-buru untuk “NGAP” makanannye.

Da’ie:
Adalah perlu untuk kita menyesuaikan diri dengan persekitaran serta  kita bergantung pada langkah kita menghampiri mereka. Bermula dengan siapa kita berkawan, bagaimana keadaan di tempat kita berada tetapi jangan sesekali kita terpengaruh dengan kawan yang kurang “sweet” akhlaknya. Kawan boleh, ikut?? NONONO.

 2) Amoeba:
Bermulanya “enclosed”(mendekati). sasarannye dilitupi apabila betul-betul berhampiran. Bukan secara drastic macam makanan segere tetapi betertib(cewwaahh). Cuba tengok betul-betul gambar ataupun video bagaimana “benda” ini lakukan^^.
Da’ie:
Maka permulaan yang baik untuk “engulf” kawan atau rakan atau sahabat kita ini adalah dengan mengenali mereka, memahami mereka atau “LISTEN TO THEM”. Ya, mendengar segala kisah mereka kerana secara fitrahnya manusia ini ingin sekalai untuk didengari. So, LISTEN!! Hehehe.

3) Amoeba( huh penat type benda yang sama-_-‘…kuatkan HATI!!):
“Digest”(mencerna), itulah langkah seterusnya yang dilakukan. Biar tiada satu habuk pun yang tertinggal. Mencerna “makanannya” dengan enzyme yang wujud dalam badannya agar tidak terlepas segala nutrisi yang ada.
Da’ie:
Ha apa lagi, “digest” la sasaran anda!! Tetapi!! Gunakan enzyme yang ade dalam tubuh badan anda yang anda telah peroleh(tarbiyyah,ilmu,amal) barulah dapat basuh sesental yang boleh^^. Biarlah berhikmah kerana itu amat perlu.

4) Amoeba:
Yeay!! Last sekali, “secrete”(euww). Jangan geli sangat sebab apa yang dilepaskan hasil pencernaan tadi amat berguna kepada makhluk yang lain. Begitulah amoeba, sangat asing tetapi unik>.<.
Dai’e :
Sebagai seorang pendakwah pula, kita akan merasai hasil tuaian setelah memenuhi langkah-langkah di atas.Insyallah apa yang kita impikan dan kita laksanakan akan dirasai bersama-sama masyarakat seperti setitik nila yang mampu merosakkan susu sebelanga. Jangan jadi nila yang merosakkan susu tersebut tetapi jadilah gula yang mampu memaniskan susu itu.

Sebagai pesanan untuk kita renungi, Allah telah befirman:
Pantaskah aku mencari hakim selain Allah, padahal Dialah yang menurunkan kitab(Al-Qur’an) kepadamu secara terperinci? Orang-orang yang telah Kami berikan kitab mengetahui bahawa (Al-Qur’an) itu diturunkan oleh Tuhanmu dengan benar. Maka janganlah kamu termasuk orang-orang yang ragu”
(Al-An'am,6:114).

Kesimpulannya seorang da’ie jangan berasa ragu-ragu dengan apa yang disampaikan. Dan sebaik-baik penyelesaian adalah dengan merujuk kepada Al-Qur’an itu sendiri serta penyampaiannya pula perlu berhikmah(kebijaksanaan) kerana hikmah itu lebih tinggi daripada ketinggian ilmu(kalau ilmu tinggi tapi tidak digunakan secara berhikmah maka sia-sia ilmu yang dipelajari). Bahkan salah seorang daripada Khulafa’ Ar-Rasyideen saidina Umar Al-khattab sendiri sentiasa merujuk semula kepada kitab yang diturunkan dan tiada cacat cela padanya. Bukan baginda sahaja malah sahabat-sahabat yang lain juga menjadikan ayat Allah ini bukan sekadar rujukan tetapi sebagai pembidas hujah-hujah yang dileparkan oleh kaum musyrikin.
Dai’e=Amoeba….setuju^^?? Sama-sama tengok diri sendiri, lembut tak... ~FASTABIQUL KHAIRAT~
Wallahua’lam
KUIZ: DARE TO CHANGE??

Wednesday, 23 January 2013

GEAR 1: ARE YoU READY??Get Set..Go!!

(tahun baru tidak semestinya kita terlepas dari kesalahan)



"Tahun Baru, azam baru, niat pon baru tapi amal....tak start2 lagi..hmm, tak “ready” laa.
 Macam mana ni??"

"Apa yang nak kena buat? Kena menonjol ke?"

"kena jadi orang yang berpengaruh? baru boleh mempengaruhi?"

“suruh orang lain laa, dorang lagi gempak. Pandai, budak “top” pulak tu”

“Eh, aku ni bukannye budak sekolah agama pun. Kenapa tak suruh orang yang pandai AGAMA je?? Budak sekolah agama ke.. mengapa mesti aku?‘ “


(MALU?)

"mempengaruhi atau memimpin?"

seringkali hati ini bermonolog melihat permasalahan yang sama berlaku dalam kehidupan seharian sehainggakan perkara ini menjadi ‘budaya’ dalam masyarakat sekarang, apakah aku kena menjadi pemimpin baru boleh berdakwah? Adakah aku boleh berdakwah hanya dengan menggunakan ‘KUASA’? ’PANGKAT’? Baru aku boleh mengajak ummah ini ke arah yang lebih baik? Ingatlah sahabatku, sebaik-baik manusia itu adalah mereka yang memberi manfaat kepada orang lain. Yang paling penting!! Kita ini adalah pemimpin. Pemimpin kepada diri, keluarga, kawan, masyarakat.Maka hayati pesanan yang disampaikan oleh Rasulullah( Allahumma solli ‘ala Muhammad)

sabda baginda:
"setiap daripada kamu adalah pemimpin, dan setiap daripada kamu bertanggungjawab atas apa yang dipimpinnya....."

Maka tidak perlulah kita nak dapat pangkat atau kuasa baru kita nk memimpin orang. Bahkan orang bawahan juga boleh memimpin majikannya, kanak-kanak juga boleh berdakwah kepada orang yang lebih tua seperti Hassan dan Hussin membetulkan kesalahan yang dilakukan oleh seorang lelaki tua ketika berwudhu’ tetapi perlulah dengan berhikmah.Kita perlu diingatkan sekurang-kurangnnye ilmu itu wajib dituntut barulah ibadah dapat dilaksanakan dengan betul dan pahala dapat diraih tetapi jangan malu!! Ya, malu harus ade dalam diri kita tetapi biarlah kena pada tempatnya. Yang penting, ISTIQAMAH dalam ape jua urusan dakwah kita sebagaimana firman Allah yang bermaksud;

"Yang menciptakan mati dan hidup, untuk menguji kamu, siapa di antara kamu yang lebih baik amalnya. Dan Dia maha Maha Perkasa, Maha Pengampun." (Al-Mulk, 67:2)

Bagaimana nak menjadikan amalan kita itu terbaik? adakah sekadar khusyuk? Bukan setakat itu tetapi perlaksanaan  ibadah itu perlu konsisten tetapi jangan membuat sesuatu perubahan  terlalu drastik pula^^. Ingat hasil yang ranum telah dipetik kesan daripada semaian dakwah Rasulullah(Allahumma solli 'ala Muhammad) di mana tarbiyyah baginda memakan masa sehingga beratus tahun bagi mencapai Ustiazatul Alam. Bagaimana pula Imam Hassan Al-Banna ketika usia remajanya  membuat pertubuhan rahsia "underground"  menghantar surat-surat  dan risalah-risalah dakwah yang berbentuk teguran dari rumah ke rumah barulah masyarakat sedar akan pentingnya dakwah itu setelah beliau syahid.

Ikhwah Akhawat,
Pada permulaan untuk beramal memang ade riyak. Maka sentiasalah berdoa memohon perlindungan-Nya setiap kali kita beramal.Suka saya petik cogan kata yang dinukilkan oleh sebuah syarikat terkenal NIKE: "JUST DO IT". Ya, "just do it-buat je la(eh)" . Selagi amal perbuatan itu bertepatan dengan kehendak agama maka laksanakanlah,kalau tidak sampai bila-bila masyarakat Islam adalah benar seperti yang digambarkan oleh Syed Qutb:" Aku melihat di barat Islam tanpa muslim tetapi aku melihat di Kaherah muslim tanpa Islam".

Adakah kita ingin menjadi ummah seperti yang digambarkan di atas? Sepertimana seorang kristian membuat perbandingan agama dengan menyatakan bahwa Islam adalah agama yang HIDUP tetapi bersamanya adalah pengikut yang MATI manakala Kristian adalah agama yang MATI  tetapi bersamanya adalah pengikut yang HIDUP.Maka hidup mesti sentiasa berfikir tetapi ditunjangi dengan zikir barulah sahihul ibadah itu tercapai. Sekadar seteguk air buat kita(GULP! HAA..). Maka apa lagi yang kita tunggu? UMMAH memerlukan kita, memanggil kita merubah dunia ke arah kegemilangan Islam!! JOM^^, ~~FASTABIQUL KHAIRAT~~
Wallahu'alam

[ARE YOU READY? GET SET...GO!(^^)]